728 X 90

Az igazi luxus illatok forgatagában – Interjú Zólyomi Zsolttal, a magyar parfümőrrel.

By Frizura & Szépség

magazinba MC portré Croiban by Erdőháti Áron

Fantasztikus személyes parfümtanácsadáson vettem részt Zólyomi Zsoltnál, az egyetlen magyar parfümőrnél a Le Parfüm Croisette parfümériában. Bár kicsit aggódva érkeztem amiatt, hogy a hetek óta tartó megfázásom utóhatásaként nem nagyon fogok illatokat érezni. Belépve az üzletbe egy különleges világba kerültem. Varázslatos érzés már csak ott állni és nézelődni is. Mindenkinek ajánlom, hogy ezt a nagyon szakszerű tanácsadást legalább egyszer próbálja ki.

Még ma is a négyre leszűkített, bőrömön is tesztelt illatok között hezitálok, mert mindegyik nagyon finom és kellemes viselet, így nem könnyű dönteni. A tanácsadást természetesen egy miniinterjú előzte meg, amikor Zsolt kikérdezett számos dologról, amely által közelebb kerülhetek a testemhez és lelkemhez legjobban illő illathoz. Körülbelül 20-25 illatot teszteltem előzetesen tesztcsík segítségével. A tesztelés természetesen tökéletesen volt felépítve, így az orrom, ami máskor négy illat után elfárad, továbbra is érezte az illatokat. És ezután rajtam volt a sor, hogy kicsit többet megtudjak az illatok szakértőjétől.

Kíváncsi voltam, hogy a parfümök esetében milyen trendek vannak idén tavasszal, de Zsolt ezt a kifejezést nem is szereti a niche parfümök esetében.

Én a parfümkészítés azon szintjét képviselem, ahol már nem beszélhetünk trendekről, mert az egyediségen van a lényeg. Vagy azért, mert egyedileg lett egy személynek kifejlesztve az illat, vagy mert egyedileg választunk az illetőhöz legjobban passzoló illatkülönlegességekből.
Nem is szeretek olyan parfümöket fejleszteni, amelyek trendek alapján készülnek. Ebben számomra nincs kihívás, kevéssé kreatív feladat modern, olcsóbb szintetikumokból alkotni illatot, így inkább más szakemberekre hagyom ezt a területet. A gazdaságosság miatt a „tömeg” luxus parfümökben 85%-ban szintetikus anyagok találhatóak. Kivéve pár olyan alkotórészt, amit olcsóbb nem szintetikus anyagokból összeállítani, mint például a citrus alapanyagok. Persze ez olyan szempontból jó, hogy így a luxus parfümök sokkal szélesebb körhöz is el tudnak jutni és egy kis luxust jutatnak sok ember életébe.

magazinba _MG_8088

Akkor önnél milyen luxus illatokat talál valaki, ha ellátogat a szalonba?
Olyan márkákat képviselek, amelyek nem ismertek a világban. Sok esetben egyik márka sem ismerős a vendégnek és először meg is ijednek ettől.
Ez itt az igazi luxus, kis egyedi márkákkal, amelyek nem jönnek szembe velünk minden nap. Viszont meglepődhetnek a látogatók, mert az itt lévő luxus márkák között olyan is van, amely egy árban van a parfümériákban található, ismert márkákkal. Mivel itt nincs marketingköltség, így akár velük azonos árban is választhatunk parfümöt magunknak. Van olyan parfüm, ami akként árazott, hogy egy diák is megengedhesse magának. Emlékezve a diákéveimre, amikor ott álltam a polc előtt egy parfümnél és nem tudtam megvenni magamnak, már akkor elhatároztam, ha egyszer lesz egy parfümériám, akkor az igényes diákokra is gondolni fogok. Persze az ínyencek 600 ezer Ft-ért is találhatnak parfümöt maguknak.

Hogy sikerül rátalálni ezekre a különleges parfümökre?
Ezeknek a márkáknak személyesen is ismerem a parfümőreit, tulajdonosait. Megbízom bennük, tudom, hogy például igazi jázminból dolgozik az adott parfümőr. Érzem a kreativitást a munkáikban, nem trendekben gondolkodnak, szívből végzik a munkájukat. Nemzetközi kiállításokon válogatom ki az újdonságokat, van, hogy már a tesztfázisban is megszagolgatom őket, és szakértőként is kikérik a véleményemet.
Természetes alapanyagok és kevés szintetikum – ez a titkuk. A tömeg luxus termékeknél ez az arány éppen fordítva van (kb. 85 százalék szintetikum). Itt csak akkor van szintetikus alapanyag, ha nincs megfelelője a természetben, pl. vízillat, fémes illat. Vagy ha védeni szeretnénk a természetet. Például az állatokat (lásd ámbrás cet) – izolált molekulát hoz létre a vegyipar és ezt használjuk fel a fejlesztésnél.

Az egyedi parfümfejlesztés mit jelent?
Ez egy nagyon speciális, személyre szabott szolgáltatásunk. Ennek az átfutása fél és egy év között van, és 2–4 millió forint között van a díja. Szerencsére a világ minden tájáról érkeznek megrendelők. Ez számomra az igazi luxus és a kihívás, amit szeretek.

másolat 861052_576187915793417_398496563_o

Kihez milyen illat illik? Vagyis hogyan válasszunk illatot?
Ha valaki megteheti, jöjjön el egy tanácsadásra hozzánk, és nem fogja megbánni (ezzel tökéletesen egyetértek – a szerk.). Itt különleges szakértői tanácsadás van a Deák Ferenc utcában. Ez nem gyakori, mert a világon nem sok helyen van arra lehetőség, hogy személyesen kérjük ki egy igazi parfümőr véleményét, és az ő segítségével találjuk meg a számunkra legmegfelelőbb illatot. Ezt érdemes egyszer az életben kipróbálni. Teljesen más, mint ha csak besétálunk egy parfümériába és elveszünk a sok illat között, amit már pár perc után nem is érzünk.

magazinba Fashion Street image 1

Hogy haladunk a parfümkultúra megalapozásával?
Számomra ez egy kultúrmisszió, hogy Magyarországon is beszélhessünk parfümkultúráról. Ezért is nyitottam ezt a parfümériát, hogy megismerjék a magyar parfümkedvelők is az igazi luxust. Ne lehessen őket megtéveszteni jó marketinggel.
Hiszékenyebbek is vagyunk, mint más országokban. Még jobban hatnak ránk a reklámok. Sajnálom, hogy nálunk ez a kultúra nem alakult ki, de nem is tudott, mert sok éven át nem is voltak termékek, és a szakemberek sem tudtak mit ajánlani. Tartunk parfümismereti tanfolyamokat is.
A kreatív vásárlókat várjuk, akik ránk találnak és igénylik az egyediséget. Nem hirdetjük, azt szeretném, hogy aki igazi „parfüm gourmet”, az találjon ránk. Az itt lévő márkáknak a kreálói és szakemberei is így gondolkoznak. Nem akarnak a többi luxus márkához csatlakozni.

Már sok illat fejlesztésében részt vett és sok esetben mi nem is tudunk róla, hogy az ön nevéhez is fűződik az adott illat. Várható saját Zólyomi Zsolt brand alatt kihozott parfüm is?
Igen, pont idén kerül erre sor. Eddig nem volt nekem annyira fontos, hogy az én nevem alatt legyen kint márka. Mostanra értem meg erre is, a barátaim és a szakma – jó értelemben – kipréseli belőlem, hogy valami legyen a saját nevem alatt is. Már ebbe az irányba indult el a levendulás szappanom, amely a Pannonhalmi Apátságnak készített kozmetikai sorozatunk első terméke. Ezen már rajta van a nevem, de nem én vagyok a középpontban. Ez még nem a Zólyomi Zsolt brand. Egy saját márka fejlesztése ma nagy feladat, sokkal nehezebb, mint egy jó terméket kreálni.

magazinba La Tacita

Ez nem egy gyakori foglalkozás. Hogy vette észre, hogy különösen fogékony az illatok iránt, és ezzel szeretne foglalkozni?
Gyerekkorom óta mindig mindent szagolgattam, nem volt tudatos. Már diplomás ember voltam, amikor rájöttem, hogy á, inkább hagyjuk is a többi munkámat, mert az igazi hivatásom úgyis az illatokhoz köt. Minden, amivel foglalkoztam, az a végén az illatokhoz lyukadt ki. Rájöttem, hogy ez nem véletlen és ide tettem le a voksomat.
50-60 év után egyetlen magyarként bekerültem Versailles-ban Jean-Paul Guerlain világhírű francia iskolájába, a versailles-i ISIPCA-ba és itt végeztem el a Fragrance Academy parfümkészítő mesterkurzusát. Összesen 12 embert vettek fel a világ minden tájáról, persze nagy szerencsém is volt a jó orrom mellett, mert ez egy igen zárt világ. Ez egy további diploma lett a növény-biológuskutató, tanári és közgazdász végzettségek mellé.

Érkezik új magyar parfümőr?
Azóta sajnos abba az iskolába senkinek nem sikerült bekerülnie. Két tanítványom van jelenleg kint külföldön, de alacsonyabb presztízsű iskolákba sikerült bejutniuk. Persze ez nem zárja ki, hogy nem lesznek nagyon jó szakemberek. Nagyon büszke vagyok rájuk, de van kivétel is. Akkor vagyok szomorú, ha másolnak, és az ötleteimet lopják el, ami nagyon nem kreatív. Ebben a szakmában ez lenne a legfontosabb kritérium.

Egy olyan parfümgurunál, mint ön, mennyi parfüm van otthon a polcon? Van kedvenc illata?
Polcon nincs egyetlen parfüm sem, mert a parfümöt is ugyanúgy kell tárolni, mint egy bort. Hűs, száraz helyen. Van a pincében vagy 1500 és a laborban elől van még vagy 50-100, mert folyamatosan tesztelem az újdonságokat. Magamnak is szoktam készíteni, de percenként változik, hogy mit szeretek. Van, hogy kihoznak egy új női parfümöt, amire kíváncsi vagyok és ezt is magamon tesztelem fél napig. Amikor dolgozom, akkor nincs rajtam semmi, mert az azért kissé zavarna a munkában.

Ön, aki a szépségipar egyik fontos szakértője, hogyan szépítkezik?
Nem járok kozmetikushoz. Úszni járok, és ha már a klór nagyon kiszárította a bőröm, akkor magamra kenek valami kencét, de talán, ahogy egy cipész cipője lyukas, a parfümőr sem jár hetente kozmetikushoz, és nem viszi túlzásba a szépségápolást sem.
Teljesen átlagos férfiembernek tartom magam, és nem vigyázok a szépségemre, bőrömre. Nem vagyok hiú, szerencsés a „genetikám”, sokat sportolok.
Például az after shave-ből is kis márkákat szeretek, mint pl. a Penhaligon’s. Itt vannak olyan tradicionális illatok, amelyek a nagypapám által használt parfümökre emlékeztetnek. Régi brit arisztokrata hangulatot idéznek, Sir Roger Moore-nak is ez a kedvenc illata. Már járt is nálam a szalonban tanácsadáson.

magazinba surfer

Milyen sportokat kedvel?
Folyamatosan mozgok, úszok, futok, biciklizek, síelek, görhokizok. Mindenfajta technikai sportot kipróbálok, például a szörföt is. Ezek a mozgásformák a kedvenceim, mert bonyolultak, amikor belemegyek, még nem tudom, hogyan fog végződni az adott mozdulat, és nagyon szeretem ezt az érzést – pont, mint a parfümkészítésnél.
Mivel nagyon intenzív szellemi munkát végzek, szét kell durrantanom a testem, hogy jól érezzem magam. Heti kétszer-háromszor minimum, de a múlt héten például ötször voltam.

magazinba surf

A sport mellett még mivel tud kikacsolódni?
Szeretem az irodalmat, főleg a szépirodalmat. Sokat írok is. Gyerekkorom óta írogatok. A barátaim folyamatosan mondják, hogy miért nem adom ki az útleírásaimat könyvben, mert olyan olvasmányos és annyi kalandban van részem. Amikor mesélek, szerintük olyan, mintha egy illatos útikönyvben sétálna valaki. A régiségeket is kedvelem. Szerencsés vagyok, mert folyamatosan művészekkel vagyok körülvéve, és így sorra jönnek a meghívások különböző koncertekre, bemutatókra.
Szeretek piacra menni, nem szeretek a nagy áruházláncokban vásárolni. Két éve voltam először például Tescóban. Igényes ételeket, kézműves alapanyagokat veszek, mint ahogy a parfümöknél is erre törekszem.
Nem tudok főzni, de szeretem a finom dolgokat. Például ha Versailles-ban vagyok, piacnap biztos a piacon vásárolok, sült fürjet, mesclunsalátát, friss baguette-et és sajtot, mézet, bort – na, és olyankor frissen eszünk a barátaimmal.
Nagyon sokat utazok, de hangsúlyt fektetek arra is, hogy ne csak külföldre menjek pihenni, hanem itthon is felfedezzem a különleges helyeket, utoljára Sikondán voltam a kristálytiszta levegőjű mecseki erdőben elbújtatott különleges illathotelben.

Molnár Gréta

másolat 4698Fotók: Zólyomi Zsolt

www.leparfum.hu


[an error occurred while processing the directive]

Leave A Reply

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hírlevél regisztráció

Frizura és szépség

Jazmin Communications

Jazmin Communications