728 X 90

Böjtre fel! A gyógyböjt segít a testnek és a léleknek

By Frizura & Szépség

A böjtölés rengeteg erőt ad, mivel egyaránt tisztítja a testet és a szellemet is. Ez a legegyszerűbb és leggyorsabb módszer arra, hogy megszabaduljunk a fölös kilóinktól. A böjt kialakít egy felelősségteljesebb, öntudatos életmódot. Hatással van a bőrre, rugalmassá teszi a kötőszöveteket, segít a civilizációs betegségek megelőzésében, méregtelenít, salaktalanít. Különösen a tavasz első hetei a legideálisabb időszak a böjt kezdetéhez. Utána úgy érezzük majd magunkat, mintha újjászülettünk volna.

A katolikusok számára minden évben hamvazószerdán veszi kezdetét a húsvét előtti böjti időszak. Az emberek nem csupán a vallási hagyományok miatt, hanem egészségügyi okokból is böjtölnek. A böjtölés aktivizálja a test saját gyógyító erőit. A szilárd táplálékról való lemondás legyengíti, sőt akár ki is öli a kórokozó csírákat. Az elöregedett sejtek könnyebben leépülnek és hamarabb képződnek újak. Az erekben, az ízületekben, az izom- és kötőszövetekben könnyebben oldódnak és választódnak ki a lerakódások. Ezáltal csökken az érelmeszesedésben és szívinfarktusban való megbetegedés kockázata. A böjtölés megszabadít a testben felgyülemlett salakanyagoktól és mérgektől, ezzel megelőzi az esetleges betegségeket és javítja a közérzetet. Ez úgy működik, hogy a test nem kap táplálékot, tehát kívülről kerül az anyagcsere leállításra. Ekkor a test elkezdi leépíteni valamennyi fölösleges, betegséget okozó anyagát, köztük a salakanyagokat és a zsírtartalékokat is. A test tehát megtisztítja önmagát. A kezdeti éhségérzés pedig szerencsére rendszerint már a második, harmadik napon megszűnik.

A böjtölés különböző formái

Fontos különbséget tenni a böjt és a gyógyböjt között. Az utóbbit az orvosok írják elő különböző betegségek enyhítésére, és kizárólag orvosi felügyelet mellett. Az egészséges emberek számára a böjtölésnek több formája is rendelkezésre áll, böjtölhetünk többek között kalóriamentes vízzel vagy teával, zab- vagy rizsnyákkal, frissen facsart zöldség- vagy gyümölcslevekkel. Előtte azonban alaposan át kell beszélnünk egy szakorvossal.

Előkészületek

Minden böjtforma egy lazító nappal kezdődik, mivel ez segít átállítani a testet az új helyzetre. Ettől a naptól kezdve mindenről le kell mondani, ami megterheli a testet, vagyis semmiféle élvezeti cikket, tehát alkoholt, kávét, cigarettát, fekete teát nem szabad fogyasztani. Húsok, halak, cukrok és zsiradékok szintén nem kerülhetnek az asztalra. Ezeket a teljes böjtölési időszak alatt kerülni kell. Ehetünk viszont ballasztanyagokban gazdag élelmiszereket, vagyis müzlit, nyers és párolt zöldségeket, gyümölcsöket és rizst. Ezek mellé pedig bőséges víz és tea fogyasztása javasolt.

Egy böjti hét

A böjt 1. napja

Fontos a bél kiürítése, hogy átállhasson az anyagcsere. Felkelés után oldjunk fel 40 g glaubersót fél liter vízben, majd tíz percen belül fogyasszuk el. Utána vegyünk hideg-meleg zuhanyt. Napközben igyunk sok teát, például rozmaring-, citromfű- vagy édesköményteát, valamint gyümölcslevet. Délben és este pedig együnk zsírmentes zöldséglevest.

A 2. naptól a 7. napig

Kezdődjön a nap minden reggel egy csésze gyógyteával. Hogy könnyebben elviseljük, egy fél teáskanál mézzel ízesíthetjük. Ebédre egy nagy csésze zsírmentes zöldséglevest fogyasszunk. Délután igyunk 1–2 csésze gyümölcsteát, igény szerint ugyancsak egy fél teáskanál mézzel. Estére ismét egy nagy csésze zöldséglevest fogyasszunk, napközben igyunk bőségesen vizet és gyógyteákat. A bél radikális tisztítása érdekében ajánlatos minden második nap vízben oldott glaubersót inni.

Kényeztessék magukat sok lazítással!

A böjt befejezése

A böjt után a testünket óvatosan vissza kell szoktatni a szilárd táplálékokhoz. Ehhez két átmeneti nap szükséges. Első nap reggel igyuk meg a szokásos teánkkal, majd törjük meg a böjtöt egy szem almával. Ebédre már ehetünk zsírmentes zöldséglevest némi rizzsel, vacsorára pedig keksszel dúsítva, második nap burgonyát vagy rizst is lehet enni párolt zöldségekkel, de még mindig tartózkodjunk az élvezeti cikkektől.

Aranyszabályok

Fontos, hogy mindig figyeljünk a testük jelzéseire. Aki böjtöl, annak nyugalomra van szüksége, amit például meditálással érhetünk el. A mindennapi mozgás szintén jót tesz a testnek. A könnyű kocogás vagy séta szintén elősegíti a salaktalanítást. Időnként menjünk el szaunázni, mivel a meleg felgyorsítja az anyagcserét, serkenti a vérkeringést és általánosságban jót tesz a testnek.

Frissítsük fel otthonunkat!

A test és a lélek tavaszi nagytakarítása után friss erőre kapva jöhet az otthonunk felfrissítése. Űzzük el a hosszú téli napok okozta melankóliát egy alapos nagytakarítással és a nappalink átrendezésével.  Cseréljük le a függönyöket és a terítőket is! Nemcsak az egészségünket, de az otthonunkat és a környezetet is megkíméljük, ha vegyszermentes, környezetbarát tisztítószereket használunk. Fontos, hogy olyan termékeket válasszunk, amik teljesen lebomlanak és minimálisan terhelik csak az élővizeinket.

 

Kovács M. Dóra

Forrás és fotó: Internetpatika

 

 

 

 

Kulcsszavak: , ,

[an error occurred while processing the directive]

Leave A Reply

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Hírlevél regisztráció

Frizura és szépség