728 X 90

Hogyan csökkentsük koleszterinünket?

By Darók Ramóna

A magas vérzsírérték lappangó veszély milliók számára. A tartósan magas koleszterinszint jelentősen emeli az érelmeszesedés kockázatát, ami zavarja a vér áramlását a testünkben. Ennek lehetséges következménye a szív- és érrendszeri megbetegedések, melyek egészen az infarktusig fajulhatnak.

Hogyan csökkentsük koleszterinünket?

Mikortól veszélyes a koleszterin?

A fölösleges koleszterin lepedékek formájában lerakódhat a véredényekben és a szívkoszorúerekben. A plakkokban, vagyis a lerakódásokban azonban gyulladásos folyamatok is lejátszódhatnak, amiknek a következménye, hogy az erek beszűkülnek, a szívizom túl kevés oxigént kap, ami szívizom-károsodáshoz vezethet. Az akut szívinfarktus kialakulása során a plakk leszakad az érfalról, ami életveszélyes láncreakciót indít el. Fokozott alvadékonyságot okoz, a vér besűrűsödik és vérrögök képződnek a szívkoszorúérben.  Ez egyben magyarázatot is ad arra, hogy az érintett személy a túl magas koleszterinszinttel éveken keresztül tünetmentesen élhet, ám közben infarktust kap vagy másodpercek alatt hirtelen szívhalál következik be.

A koleszterin alapvetően nem „gonosz”, hiszen a test maga is termeli – mindenekelőtt a májban –, és fontos feladatokat lát el a szervezetben. Például elengedhetetlen az epefolyadék termeléséhez és meghatározott hormonok előállításához. A szakemberek megkülönböztetnek „rossz” LDL- és” jó” HDL-koleszterint. Az utóbbi védi a véredényeket. Ezek együtt teszik ki az összkoleszterint.

Kockázati tényezők

A túl magas értékek kockázati tényezői a zsírban és a koleszterinben gazdag táplálkozás, a ballasztanyagok csekély fogyasztása, a stressz, a diabétesz, az örökletes eredetű zsíranyagcsere-zavar, a pajzsmirigy csökkent működése, a veseelégtelenség és a máj megbetegedése.

Hogyan csökkentsük koleszterinünket?

Így táplálkozzunk helyesen!

– Csökkentsük az állati élelmiszerek fogyasztását!

– Együnk sok zöldséget és gyümölcsöt!

– Válasszunk zsírszegény húst és felvágottakat!

– Fogyasszunk csökkent zsírtartalmú tejet és tejtermékeket!

– Kerüljük a belsőségek és a tojássárgája fogyasztását!Ügyeljünk a rejtett zsírokra, és részesítsük előnybe a  zsírszegény főzési módokat! 

– Sütés helyett inkább pároljuk a húsokat!

Ideális a földközi-tengeri táplálkozás, zsírok helyett olívaolajjal, hús helyett hallal és sok zöldséggel. A vízben oldódó ballasztanyagok is, mint az útifűfélék családjába tartozó Plantago-fajták ugyancsak csökkentik a kockázatot. A diók, mogyorók szintén jótékony hatásúak, mivel stabilizálják a szívritmust és megkötik a „káros” LDL-koleszterint a vérben.

Hogyan csökkentsük koleszterinünket?

Sportoljunk rendszeresen!

Sajnos önmagában a táplálkozás átállítása gyakran még nem elegendő. Ilyenkor a rendszeres mozgásnak is előtérbe kell kerülnie. Használjuk ki a legcsekélyebb lehetőséget is a mozgásra, mivel így csökkenthetjük a káros értékeket! Ajánlottak a kitartást igénylő sportágak, mint például az úszás, a kerékpározás, a séta. Aki rendszeresen sportol és átállítja a táplálkozását, jól kézben tartja a zsírértékét.

Előfordulhat azonban, hogy még a fent említettek együttes hatása sem elegendő a helyes koleszterinszint eléréséhez. Akkor viszont mindenféleképpen szakorvoshoz kell fordulni.

Cikkajánló: Soha ne felejtsünk el tervezni és álmodni!

Fotó és forrás: Internetpatika

Kulcsszavak: ,

[an error occurred while processing the directive]

Leave A Reply

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hírlevél regisztráció

Frizura és szépség