728 X 90

Hozzuk magunkat csúcsformába a gépes Pilates segítségével!

By Frizura & Szépség

A Pilates egy csodálatos mozgásforma. Imádom, hogy annyira sokszínű. Lehet talajon végezni eszközök nélkül és lehet kiseszközökkel mint például a Pilates karika, a Pilates henger stb. És vannak speciális Pilates gépek is, mint például a reformer. Szerintem az a leghatékonyabb, amikor ezek használatát mixeljük és egyénre szabva változtatjuk óráról órára attól függően, hogy mire van szüksége a vendégnek. Pár hete az F&M sportközpontban jártam újságíró kolléganőimmel, és velük együtt kipróbáltam a Reformer, azaz a gépes Pilates órájukat. Nagyon jó hangulatban telt az óra és jól meg lettünk dolgoztatva. Ajánlom Mindenkinek, hogy próbáljon ki egy gépes Pilates órát, mert szuper hatékony. Amire figyelni kell, hogy csak a saját szintünkön szabad dolgozni és nem kell egyből óriási ellenállással és a legnehezebb gyakorlatokkal kezdeni, mert akkor már a lényegre a Pilates alapelveire nem fogunk tudni figyelni. A Pilatesben pont az a jó, hogy egy gyengéd módszer, amivel szintről szintre tudjuk fejleszteni magunkat és csodás eredményt kapunk. Fejlődik a testtudatunk és  a testtartásunk is egyre jobb lesz. A Pilates egyik fő célja a mélyizomzat megerősítése, mivel ennek nagyon nagy szerepe van a helyes mozgásban.  A gerincünk mozgékonysága, az izmaink rugalmassága is nő, és közben erősödünk, formálódunk a Pilates óra alatt. Pilatesre fel!

A Reformer története

Joseph Pilates kórházi ágyakból fejlesztette ki az 1. világháború idején, mikor internálótáborba került és módszerével elkezdte tornáztatni a sérült, rokkant katonákat. Rugókat, köteleket szerelt a kórház néhány ágyára és ezek segítségével mozgatta az ott fekvő betegeket, akik így hamarabb felépültek. Az azóta eltelt közel 100 év alatt az ágyakat és Pilates módszerét továbbfejlesztették és rengeteg gyakorlat áll már rendelkezésünkre, hogy testünk rugalmasságát és erejét reformeren csiszoljuk. A rugók és a kötelek segítségével ugyanis segítséget, támaszt illetve épp ellenkezőleg ellenállást lehet képezni, így a reformeres mozgás egyaránt jó rehabilitációban, amikor egy sérülésből szeretnénk felépülni, szintén hasznos egészséges emberek számára és kiváló lehetőséget nyújt sportolók (professzionális versenyző) számára, hogy túlfeszített, -hajtott izmaikat megnyújtsák és minél intenzívebben tudják használni az erőközpontjukat (core izmokat), mely által jelentős mértékben csökken a sérülés valószínűsége.

A sérülések, helytelen testtartások, mozgásminták gyakran az izomzat kiegyensúlyozatlanságából erednek (pl túl erős hátizmok vs gyenge hasizmok vagy erős combfeszítő vs gyenge combhajlító stb). A reformeren való rendszeres gyakorlással ezek az elváltozások remekül kezelhetőek, visszaállítják vagy legalábbis terelik a testet a szimmetria irányába, mivel a teljes izomzatot komplexen nyújtják. Reformerezés által a gerinc rugalmassága fokozódik, az ízületek mozgásterjedelme növekedik.

A reformeren lehet hason, háton feküdni, ülni, térdelni, állni, az alátámasztási felület nagyságát változtatni, ezáltal fokozni vagy mérsékelni a kihívásokat testünk számára. Mivel a különböző testhelyzetekben másként hat ránk a gravitáció, változik a test súlypontja, így az izmok is másként fognak dolgozni. Például ugyanaz a mozdulat térdelve vagy hason fekve teljesen már érzetet fog okozni és más lesz a hatása is. A jól ismert matracos, azaz talaj Pilates órával ellentétben reformer órán kevésbé lehet rosszul mozogni. A reformer rákényszerít a helyes technikára, úgy mond „keretek közé szorít”, kénytelenek vagyunk erőközpontból mozogni. Sok kezdő vendég amikor hezitál, hogy matrac vagy reformer órát válasszon úgy gondolkodik, hogy jó lesz nekem a matrac, az a biztos, az könnyű. Óriási tévedés. A matrac óra nehezebb, ott csak a saját izomzatunkra vagyunk hagyatkozva, hogy küzdjünk a gravitáció ellen, a mozgás technikáját vagy megértjük vagy nem, valamit próbálunk csinálni. Ezzel szemben a reformer órán a rúgók, kötelek segítenek (pl a lábunkat ég felé tartani), ahogy fekszünk, ülünk a gépen, rá vagyunk kényszerítve, hogy helyesen mozogjunk (technikai szempontból), csak annyit tudunk csinálni, amennyit bírunk vagy enged a testünk az adott állapotában, nem tudjuk magunkat túlfeszíteni (ez egyébként ad egyfajta nehézséget). Ha például valaki idős, nehezen mozog vagy nehezen tud leülni a talajra, gondot okoz a nyújtott lábbal ülés matracon, jelentős túlsúlya van, sérülésből lábadozik, merevek az ízületei, nehezére esik hanyatt feküdni biztos, hogy a reformer órával érdemes kezdenie és majd később áttérni vagy kombinálni matrac órával.

 

Molnár Gréta

Fotók és forrás:  F&M Sportközpont

[an error occurred while processing the directive]

Leave A Reply

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ne maradj le cikkeinkről

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás