728 X 90

Interjú Zoób Katti divattervezővel

By Frizura & Szépség

Luxusminőség, maximális élmény, megfizethető áron

Interjú rovatunk vendége ezúttal Zoób Katti divattervező, aki a legújabb 2018-as tavaszi/nyári kollekciójával  pár hete nagy sikerrel debütált a Marie Claire Fashion Daysen, ahol az ő show-jával zárult az esemény.

Zoób Kattinak idén is mozgalmas éve volt. Augusztus 19-én Balatonfüreden mutatta be a 2017-es őszi és a 2018-as téli kollekcióját, amit a magazinunkban már megcsodálhattatok. Az év elején tavaszi fesztivál keretein belül a kiegyezés jegyében megrendezett bemutatója szintén lehengerlően hatott a nagyközönségre. A nemzetközi Balatonfüred Concours d’Elagance old timer szépségverseny ugyancsak a programok között volt, amelyre szintén készült egy mini Zoób Katti-kollekció. Mégis valószínűleg a legnagyobb attrakció az évben a FINA 2017 vizes világbajnokság megnyitójára készített 150 darabos Anna-báli kollekció volt.

Sajnos személyesen nem tudtuk megnézi a legújabb bemutatót, de a képek és a videó alapján lenyűgöző lehetett élőben is. A vizes világbajnokság megnyitóin és az augusztusi nagybemutatódon is láthattunk hasonló motívumokat, szimbólumokat. Az idei évben mi jellemezte, illetve inspirálta kollekcióidat?

A kollekció kulcsszava a metamorfózis, vagyis a teljes átalakulás fogalma és ez vonul végig a ruhákon is. Az alapmotívum, a kör pedig szimbólumként ível át a sokarcú öltözéksor darabjain. A divatüzenet az egyes divatelemek, stílusok és formák rafinált kombinálhatóságában is megfogalmazódik. Ezen a bemutatón a színek és a formavariációk sokarcú palettája vonult fel. A ragyogó árnyalatok egy részét a Balaton titokzatos és jellegzetes kékeszöld vizének pompája inspirálta. Ezen túl a klasszikus fekete-fehértől a nyugalmat árasztó terrakottáig, az előkelő eleganciájú grafitszürkétől a leheletfinom törtfehérig mind-mind megtalálható a kollekciómban.

Kicsit visszaugorva az időben, a tavaszi fesztiválon bemutatott Kiegyezés-kollekció ötlete hogyan született? Hogyan jellemeznéd ezt a kollekciód?

A tavaszi fesztiválon bemutatott modellek a 2017-es őszi-téli kollekció részei. Ez a kiegyezés jegyeit magán viselő kollekció speciálisan évszaktalan, ezért jelenhet meg a tavaszi-nyári és a jelenlegi őszi-téli kollekcióm részeként. Ezek a modellek hordható üzleti termékek, teljesen korszerűek, frissek, azaz a mai napra fordított kortárs kollekció, amely a webshopon (webshop.kattizoob.hu) is megtekinthető.

A kiegyezés kori kollekciódban gyerekek is szerepeltek. Ezek szerint gyerekeknek is tervezel?

A gyerekek mindig nagyon inspirálóan hatnak rám, mivel gyönyörűek. Egy ilyen speciális témát, egy 150 éves múltat nem lehet feldolgozni gyerekek nélkül. Nem gondolhatjuk azt komolyan, hogy a múlt csak a miénk, a múlt az övék is. Éppen ezért nekik is abból a múltból kell táplálkozni és felépíteni az életüket. Tartalmasabb minden dolog, ha mély gyökere van. Remélem, hogy divat szempontjából is jóval gazdagabb a felépítés, ha egy hosszabb életpályát ível át a gyerekkortól a felnőttkorig. A divat muszáj, hogy a gyerekeké is legyen, de nyilván ebben óriási az érzelmi szál részemről. Éppen ezért néha tervezek gyerekeknek is, de függetlenül azért nem szeretnék külön gyerekmárkavonalat indítani, mivel a divatra reagáló márkavonal készítése nagyon nagy beruházás. Gyorsan változó terület, így nem vágyom rá és nem szeretnék ilyet csinálni. Minden szezonban azért vannak férfiak, gyerekek, akik kíváncsiak, hogy én mit gondolok, és mit csinálnék. Így vannak ilyen jellegű megrendeléseink is, mint ahogy színházi ruhákat is tervezünk, de nem ez a fő műfaj.

Nagyon szeretem a zenéket, amelyek a bemutatóid alatt hallhatóak. Te választod ki őket?

A zenék engem jellemeznek. Nekem ez így egy teljes egység, éppen ezért a zenék kiválasztására is ugyanolyan sok időt fordítok, mint a cipőkre.

Gyönyörű anyagokat használsz. A fotók vissza sem adják azt az élményt, amit a bemutatóidon kapunk az anyagok kapcsán. Ezeket a csodálatos alapanyagokat honnan sikerül beszerezni?

Nincsenek magyar textilgyárak, ez teljesen más ipari kultúra. Ennek az iparágnak Olaszország a fellegvára, de mára már Kína is egyre jobban előretört. Az innovatív textil keletről jön Japánból és Kínából. A klasszikus minőségű textil pedig Olaszországból, de használunk spanyol és portugál anyagokat is. 20 éve már, hogy csak néhány gyárral dolgozom, és nem vásárokon válogatok. Van olyan anyag, amit én találok ki, és van, amit az ő szakembereik terveznek meg nekem. Így szinte már össze vagyunk nőve, mivel én is kreatívan belefolyok az anyagok készítésébe.

Mennyire követitek a nemzetközi trendeket? A trendek mennyire férnek bele az egyediségbe?

Természetesen színeiben és hangulatában látszanak a trendek, de amit mi csinálunk, az nem trendkövető. Nálunk minden évszaknak, szezonnak van aktuális üzenete tőlünk. Szeretem, ahogy a franciák megfogalmazzák, mert náluk sok szó van erre. A designer aktualizálja a trendeket, a creator pedig kitalálja a sajátját. Nem törekedtem soha arra, hogy kiszolgáljam a trendeket, mert az a kézművesség, amivel mi dolgozunk, nem lehet trend. A kézművesség a célom, nem a fastfashion. Én szűkebb célcsoportot szeretnénk kiszolgálni. Kis mennyiségeket gyártunk, mini konfekciót. Ha gazdasági oldalról nézzük, akkor nálunk az innováció óriási, mert kifejlesztünk 60 modellt, de ebből nem gyártunk 6000 darabot, hanem 6–10-et modellenként. Ez amiatt is van így, mert egyrészt erre nincs akkora piac, másrészt az ára is olyan, hogy nem lehet rá ekkora piacot találni.

Hogyan csöppentél a divat világába? Mikor jöttél rá, hogy ezzel szeretnél foglalkozni? Valaki a családból már foglakozott divattervezéssel?

Nem annyira szeretek erre a kérdésre válaszolni, mert annyira egyértelmű volt nekem, gyerekkorom óta vonzódom és csinálom ezt. Mindenki ezzel foglalkozott körülöttem, amikor gyerek voltam. Akkoriban a divatnak nem volt ekkora nagy íve, nem volt ekkora business. Minden kis faluban, városban voltak kis varrodák, általában mindenki varratott magának egy-egy ünnepi ruhát, mivel nem sok mindent lehetett kapni az üzletekben. Akkoriban még nagyon más volt a piac. Természetes volt az is, hogy minden nő tudott varrni. Az emberek divatlapokból dolgoztak. Körülöttem a családban mindenki tudott valamit. Volt aki kötött, volt aki varrt, még az apám is! Ha kedve támadt, varrt nekünk egy kabátot, amikor gyerekek voltunk. Volt egy nagynéném, aki azt a bizonyos apácamunkát tudta, ami a legfinomabb, amit ma couture-nek nevezünk. A női kézművesség is sokféle. Úgy gondolom, hogy az emberek fejében leggyakrabban tájegységenként változnak a stílusok, miközben társadalmi szinten is változik, mert egy parasztember nagy tűvel hímzett, vastag anyagot varrt. Az unatkozó úriasszony vékony selyemre hímzett, vékony tűvel, selyemcérnával. Az apácamunka meg az a művészi teljesítmény, amikor valaki miniatűr dolgokat dolgoz ki olyan finomsággal, hogy ha nagyítóval nézzük, akkor további rétegeket találunk benne. Erre a mai embernek nincs megfelelő szótára, mert ezek annyira különböző technikák. Én olyan családban éltem, ahol a legtöbb technika ismert volt. Olyan élményem is van a múltból, amikor az apám kabátot varrt számomra, az apáca nagynéném pedig finom kis csipkeruhát készített nekem. Én ezt láttam, ebben nőttem fel, a varrás benne volt a mindennapjaimban. Így én ezt már egész kicsi korom óta csinálom.

Ezek szerint gyerekkorodtól erre a szakmára készültél?

Én úgy éreztem, hogy a varrás és a tervezés nekem egy átlagos alapképességem, emiatt jobban izgatott a színház. Sok minden akartam lenni, de egy ponton túl beláttam, hogy nekem ez annyira ösztönös, elemi erővel működik, hogy elfogadtam, hogy ez vált az életemmé. Fel sem merült bennem, hogy ez különleges.

Milyen kategóriába sorolod a Katti Zoób-márkát?

Nem luxusmárka a miénk, mert a luxusmárkák árának a töredéke. A minőségét tekintve viszont luxusmárka. Arra törekszem, hogy a magyar vásárlók is elérjék a termékeinket, tudjunk ebben a mederben maradni. Nem a maximális nyereségre törekszünk, hanem a maximális élményre. Ilyen értelemben ezek olyan árak, mint egy nemzetközi highstreetmárkának a pret a porter vonala.

A nagyközönség a nevedhez a luxusmárkát társítja. Mit gondolsz erről? 

Rólam azt kell tudni, hogy elöltöttem már 25 évet ezen a területen, de sosem fordítottam elég figyelmet a PR-ra. Nem tartottam elsődlegesnek, mert inkább veszek még 20 méter anyagot vagy ráfordítok még 20 órát egy ruhára. Nekem ez másodlagos volt eddig, viszont rá kellett döbbennem arra, hogy a mai információs csatornákon sokkal kevéssé kidolgozott, sokkal kevéssé finom anyagokból kidolgozott modellekről is szuper fotók vannak, mert ők jól használják a PR-t. Sajnálom azt is, hogy eddig az árakat nem kommunikáltuk, mert sokan sokkal drágábbnak gondolnak minket, mint amilyenek vagyunk. Én szeméremből nem beszéltem költségről eddig. Számomra is meglepetés, hogy az árakat mennyire jól fogadja a nagyközönség.

Mennyire nyitottak neten vásárolni az emberek? Hogy reagáltak a vevők a tavaly novemberben indult webshopra?

A körszerűség híve vagyok és minden olyan elemet, amely az én életemet könnyebbé teszi, azt szívesen használom a márka életében. Három kategória van a webshopban, az egyik a business look vonal, amely a mindennapi használatra van, teljesen versenyképes árral. Ezek nem egy szezonra szóló modellek, így ár-érték arányban nagyon is ideálisak. A másik a highstreet vonal, ami reagál a nemzetközi hangulatokra, de nem szabad azt gondolni, hogy ez celebrityöltöztetés. Ezek is mindennapi öltözékek, csak drágább anyagokból, finomabb kidolgozással, különlegesebb összeállítással. Ez egy innovatívabb dolog. Nem a munka világát szolgálják ki, hanem ezt a bizonyos nemzetköziséget. Ezenkívül van a couture vonal, ami valójában nincs fent az interneten, mert azt személyre szabottan kell elkészíteni, be kell jönni a szalonba. Nekem azon is kell dolgozni, hogy legyen póló, kendő is a webshopon, mert ezek praktikus darabok a mindennapi működéshez. Mindenki tudjon venni magának valamit, hogy tőlünk is legyen egy darabja. Aki rendszeres vásárló, az általában a szalonban kezdte és már ismeri a méreteket és mi ismerjük a méretét. A méretes ruhákból mi is elmentünk a konfekció felé. Kidolgoztuk azokat a konfekcióméreteket, snitteket, amit ma már a mi vevőinknek ismertek és jók. Ha valaki egyszer bejön és felpróbálja, akkor már később mer rendelni a neten is. Néhány év múlva lesz igazán jelentősége az internetes eladásnak, de már ma is nagyon jól reagálnak rá az emberek.

Mekkora csapattal dolgozol?

Általában egy 18–20 fős állandó csapattal dolgozunk, de egy-egy rendezvényen 100 fő is dolgozik.

Kik a kedvenc tervezőid?

Gianfranco Ferré nagy hatással volt rám, sajnos már nincs velünk. Ő egy csodálatos saját világot épített fel, de dolgozott a Diornak is. Építészszemléletű, rendkívül precíz, nagyon magas minőségben dolgozó és gondolkozó ember volt. A fő inspirációm tőle van, de egyébként rajongok Karl Lagerfeldért is. Elképesztő hogy milyen színes, briliáns. Inspiráló számomra sok fiatal angol tervező is. Szeretem Jean Paul Gaultier színpadias, hihetetlen szárnyaló kreativitását, de legalább ennyire érdekes a Dior-ház elmúlt 5 éves munkája is, amely letisztítja a vonalakat, egy minimalistább belső világot sugall. De rengeteg mindenkit tudnék még felsorolni. Volt egy időszaka az életemnek, amikor sokat jártam Párizsba, sok bemutatót láttam. Ezt már kinőttem, és szerencsére ma már nem kell odamenni, mert bármit elérünk az interneten. Az viszont hogy naprakész legyek, annak az ismerete, hogy mi van a világban, alapvető dolog.

Te milyen stílust kedvelsz? Sokat tervezel magadnak is?

Nem nagyon érdekel a saját öltözékem, kevés ruhám van, viszont azok nagyon jó minőségűek, de nagyon egyszerűek. A legtöbbet én készítem, de például egy farmert én is megveszek. Rajongok az olasz vidéki kisipar által készített ruhákért. Egyszerűen az, ahogy az olaszok lefordítják a mindennapokra a highfashiont, az elképesztően jó. Szeretek az olasz piacon pl. nadrágot venni. A praktikusság és a kényelem az alap a saját ruhatáramban.

Mit teszel azért, hogy mindig szép és ápolt legyél?

A legjobb hatással a belső béke van a szépségre. Ha arra gondolok, hogy mi hat rám a legjobban és mi a legjobb szépségápolási trükk, akkor a szeretve lenni és szeretni a mottóm, a család, a nyugalom, a béke és a boldogság. Ha érzelmileg rendben vagyok, akkor az látszik a szememen, a bőrömön, a kezeimen és a gondolataimon. Egy olyan kreatív ember, mint én is, egy kreatív gondolattól, ötlettől is ki tud virulni. Rám ezek a dolgok nagyon pozitívan hatnak. Ilyen értelemben rapszodikus vagyok, mert legalább annyira tudok „tönkremenni, mint repülni”, külsőleg és belsőleg egyaránt. De valójában a család az, ami a legjobban feltölt.

A munka mellett valami belefér még az idődbe? Milyen sportokat kedvelsz? Vannak hobbijaid?

Nagyon szeretek főzni, ez egy mellék kreatív száll. Mi sokat úszunk, vitorlázunk, télen nagyokat kirándulunk. Szeretjük a fizikai sportokat is. A biciklizést is nagyon kedveljük. Ezek mellett pedig sokat olvasunk és zenét hallgatunk. Nálunk az este a csendről szól. Mindegyikünk valamire készül, és közben szól a zene. Számomra soha nem volt probléma a család és a munka közti egyensúly megtalálása. Nyilván nekem is voltak nehezebb időszakaszaim. De alapjában egy nagy béketeremtő vagyok. Hihetetlen érzelmi szálakat mozgatok meg magamban és másokban is.

Kedvenc termékeid és szépségpraktikáid?

Én Guerlain- és Lancome-mániás vagyok. Ezek olyan termékek, amiket nem szeretnék megvonni magamtól. Ha használok valamit, az inkább finom és jó minőségű legyen. A fodrásszal bajban vagyok, mert a kedvenc fodrászom elköltözött vidékre, így most elveszett gyereknek érzem magam ezen a területen. Ritkán járok fodrászhoz. Mindent ésszel csinálok, nem minden héten ülök a kozmetikusnál és a fodrásznál. Sportosabb és egy kicsit szeleburdibb vagyok. Egy jó este és alvás legalább annyit számít, mint egy kozmetikus. A szeretet a legjobb praktika.

 

Molnár Gréta

 

Fotók: Katti Zoób, Prémium magazin

 


[an error occurred while processing the directive]

Leave A Reply

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hírlevél regisztráció

Frizura és szépség

Jazmin Communications

Jazmin Communications

Jooble

Jooble