728 X 90

Pilates: a test és a lélek tornája

By Frizura & Szépség

Sokszor eszembe jut Joseph Pilates, és megköszönöm neki ezt a fantasztikus mozgástechnikát, amit kidolgozott és mi ma Pilates néven ismerünk.

Ha valaki nem mozog, de most mégis rászánná magát, akkor ez a kímélő mozgásforma nagyon ideális lehet. Ha rendszeresen mozgunk és más sportokat űzünk, akkor is tartogathat meglepetéseket a Pilates számunka. Esetleg megérezhetünk olyan izmainkat, amiről nem is gondoltuk, hogy léteznek. Sokkal jobb eredményeket érhetünk el a többi sportban is. Ha problémáink vannak a testtartásunkkal, hátfájdalmaink vannak, akkor is megoldás lehet a technika és a megfelelő gyakorlatok alkalmazása.

De mi is ez a Pilates?

Sokak szerint, akik gyakorolják, egy életforma, amely beleépül a mindennapi életünkbe.

Manapság már nagyon sok mozgásforma közül választhatunk. Fontos azonban, hogy olyat találjunk, amellyel hosszú távon is jót teszünk a testünknek.

Fiatalabb korunkban, amikor még nem jelentkeznek a problémák, hajlamosak vagyunk megterhelni magunkat, és nem gondolunk arra, hogy ennek később negatív következménye is lehet. Ehhez hozzájönnek a munkahelyen végzett tevékenységek hatásai – görnyedés a számítógép előtt, egész napos állás, egyoldalú mozgások.

Mindezek miatt az izomegyensúly megbomolhat a testünkben és egyes elgyengült izomcsoportok már nem lesznek képesek feladatukat rendeltetésszerűen ellátni. Ha egy mozdulatot nem a megfelelő izmokkal végzünk, ízületeinket könnyen túlerőltethetjük.

A testtartás javítására, a testtudat fejlesztésére és a mélyizmok erősítésére, rugalmassá és mozgékonnyá tételére az egyik legjobb módszer az erre kidolgozott Pilates-gyakorlatok végzése.

Ez egy lassabb, elgondolkodtatóbb gerinckímélő edzésforma és egy olyan technika, amely más mozgásirányzatokban is segítségünkre lehet és védi testünket.

A Pilatesnél lényeges a technika, mert nélküle a gyakorlatok nem olyan hatékonyak. A technika részét képezi a semleges gerincív beállítása, a központ bekapcsolása, az oldalsó-hátsó légzés, a koncentráció, a precizitás stb. Manapság az eredeti Pilates-gyakorlatokat több irányzat is módosította, hogy a hétköznapokban nem mozgással foglalkozók is hatékonyan végezhessék ezeket a módosított gyakorlatokat. Az eredeti középhaladó és haladó Pilates-gyakorlatok nagyon jók, de végzésükhöz szükséges egy alap a központ erősségében, lazaságában és a gerinc mozgékonyságában. Az eredeti gyakorlatokhoz fontos az egészséges gerinc. Ezzel ellentétben a módosított gyakorlatokat már kevésbé egészséges gerinccel, azaz még orvos által nem kórosnak mondott gerinccel –  például tartáshibából eredő hátfájással – is lehet végezni. Lehet, hogy pont a mélyizmok megerősítésével, nyújtásával ezek a fájdalmak megszűnnek.

Minden kezdőnek át kell haladnia az alapszintű gyakorlatokon is, és ha megfelelő a központ erőssége, az izmok rugalmassága, a gerinc mobilitása, akkor léphet a következő szintre anélkül, hogy esetleg lesérülne egy számára még nehezen végrehajtható gyakorlat miatt. Alapszinten a Pilates célja a belső mélyizmok erősítése, az alapmozgékonyság kialakítása, az izmok nyújtása, a testtartás javítása és a testtudat fejlesztése. Ha ez megvan, akkor már a globális izmok erősítése is előkerül az edzések során. A módosított gyakorlatok által mindenki a saját képességeinek és felkészültségi szintjének megfelelően haladhat a Pilatesszel.

Az eredményt már 10 alkalom után is érezni. Jobb lesz a közérzetünk, hát- és ízületi fájdalmaink megszűnnek. Egy év után pedig már akár teljes átalakuláson mehetünk át testileg és lelkileg is, a kezdeti szinthez viszonyítva. A Pilates-óra során nagyon fontos a koncentráció, azaz, hogy tudatosan végezzük a gyakorlatokat, így maximális összpontosításra van szükségünk, hogy az hatékony legyen. Ha valaki hosszú távon Pilates-órákra jár, javulhat a koncentrációs képessége is, amelyet más napi tevékenység során, például a munkában is megfigyelhet magán.

 Azoknak, akiknek idejük és pénztárcájuk megengedi, érdemes a személyi edzést kipróbálniuk. Ezt lehet egyszer, kétszer, hogy meglegyenek az alapok, amelyekre majd egy csoportos órán jobban lehet építeni, de folyamatosan is lehet járni. Egy ilyen óra hatékonysága többszöröse egy csoportos órának. A gyakorlatok itt személyre szabott igények alapján vannak összeállítva, az egyén céljait figyelembe véve.

Személyi edzés keretében a Pilates-gépeken is komplett edzést lehet összeállítani. Joseph Pilates több Pilates-gépet is kifejlesztett. Ebből az egyik legismertebb a Reformer. Több mint 200, egész testet átmozgató gyakorlat végezhető vele ülve, állva, térdelve, háton és hason fekvésben. A reformerhez kapcsolt toronyrésszel szélesedik a gyakorlatok kínálata.

A gépes órákon ellenállással, rúgókkal szemben, fokozatos terheléssel dolgozunk. Előnye, hogy a fekvő helyzetben végzett gyakorlatoknál a gravitáció kikapcsolásával tudjuk végtagjainkat erősíteni. Térdproblémák esetében például erősíthetjük combjainkat, míg állásban nagyobb terhelésnek lenne térdünk kitéve.

Remélem, hogy kedvet csináltam a Pilateshez, amely nekem és sok más aktívan Pilates-edzésre járó vendégnek olyan sok örömet okoz, mivel testünk-lelkünk felfrissül, alakunk formásabbá válik.

További információ: www.jazminpilates.hu

MG

 


[an error occurred while processing the directive]

Leave A Reply

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hírlevél regisztráció

Frizura és szépség