728 X 90

Természetes immunitás növelése az influenzás időszakban

By Darók Ramóna

A hideg és az influenza is kemény ellenfelek a szervezet számára. A felső légúti betegségek kapcsán gyakran halljuk azt a szót: ,,megfáztam”. Általában a hidegnek, a huzatnak tulajdonítjuk a megbetegítő szerepet. Ez azonban egyszerűen nem igaz! Nem lehet megfázni!

Természetes immunitás növelése az influenzás időszakban

A felső légúti betegségek, a nátha, a torok- és mandulagyulladás, a tüdőgyulladás egytől egyig kórokozók következményei: baktériumok, vírusok, gombák. A téli hidegben közel 200-féle vírus terjed, melyek a levegőben és a különböző tárgyak felületén akár több napig is elélhetnek. A szervezetnek fogékonynak kell lennie ezekre a baktériumokra és vírusokra, a fogékonyság pedig immunrendszerünktől függ.

A vírusok, köztük az influenza is a sejtjeinken belül szaporodik, és egy hétig is eltarthat, mire a szervezet antitesteket termel ellenük.

Ma már vitathatatlan, hogy a gyomor- és bélrendszerünkben élő mikrobiom szerepet játszik az immunrendszer működésében, a tápanyagok felszívódásában. A bélrendszerünk a legnagyobb immunszervünk! A baktériumok szabályozzák bizonyos immunsejtek képződését. Jótékony hatásaik közé tartozik, hogy csökkentik a gyulladásos folyamatokat, hozzájárulnak a bélfal épségének megőrzéséhez.

A Mikrobium

A mikrobiom működését a táplálkozással tudjuk támogatni. A bélbaktériumok számára rendkívül fontosak a rostok és a poliszacharidok (béta-glükánok). Emésztőrendszerünk és a mikrobiom gyermekkorunktól kezdve nagyon sok kedvezőtlen hatásnak van kitéve, például ha anyatej helyett tápszert kapnak a csecsemők, vagy az antibiotikumok, a feldolgozott és finomított élelmiszerek, a rostszegény étrend, az egészségtelen növényi zsírok, a mozgásszegény életmód, a stressz.

A nem megfelelő összetételű étrend hatására felborul a mikrobiom egyensúlya, mely gyulladásokhoz, az immunrendszer gyengüléséhez, emésztési problémákhoz, elhízáshoz vezet. A mikrobiomunk egészségével és változatosságával kapcsolatban a legfontosabb tényező az elfogyasztott táplálék. Érdemes olyan közeget létrehozni, amiben gyorsan és hatékonyan képesek a bélbaktériumok szaporodni.

A megfelelő táplálkozás lényege, hogy jó minőségű zsiradékokat és sok rostot naponta ajánlott fogyasztani, fehérjét közepes mértékben, szénhidrátból pedig keveset. Egészséges zsírokat tartalmazó élelmiszerek: kendermagolaj, szezámolaj, kókuszolaj, mangalica- és kacsazsír, avokádóolaj, lenmagolaj, szezámmagolaj, tökmagolaj.

Természetes immunitás növelése az influenzás időszakban

Támogatják a bélbaktériumok környezetét a zöldségekben lévő rostok és a fermentált élelmiszerek, minta például a  kombuchatea, a savanyított káposzta, a kovászos uborka.

A leggyakoribb ajánlott zöldségek: leveles zöldségek és saláták, fodros kel, spenót, brokkoli, kelkáposzta, hagymafélék, gombák, karfiol, kelbimbó, articsóka, zöldbab, zeller, kínai kel, spárga, fokhagyma, póréhagyma, édeskömény, snidling, gyömbér, petrezselyem, cikkíni, paprika, uborka, paradicsom, padlizsán, tökfélék, akáciarost.

A poliszacharidok (béta-glükánok) szintén üzemanyagként szolgálnak a bélbaktériumok és immunrendszerünk számára. A gyógygombák magas poliszacharid-tartalommal rendelkeznek.

Tegyük a gombákat az egészséges életmódunk részévé!

A gombákban lévő béta-glükánok az immunrendszerünk erőművei. Segítik a makrofágok és az immunrendszer ,,ölősejtjeinek” a működését, melyek az immunrendszer védelme szempontjából kulcsfontosságúak. A béta-glükánok nem csak a vírusok ellen nyújtanak védelmet, de gátolják a daganatok növekedését is.

A legjobb példa erre, hogy amikor a tűzoltók egy csoportja, akik a sok füstexpozíció miatt légzési problémával küzdöttek, naponta kaptak béta-glükánokat, melynek következtében 23%-kal kevesebbszer alakultak ki megfázásos kórképek. A gombák fogyasztása a kitinváz miatt megterheli az emésztőrendszert, ezért sokkal célszerűbb, ha a gombatestből kivont hatóanyagokat sűrített formában juttatjuk a szervezetbe. Válasszunk olyan készítményeket, melyek a gombák hatóanyagait nagy koncentrációban tartalmazzák!

Mindennap reggelizzünk

Azok a személyek, akik kihagyják a reggelit, nagyobb eséllyel kapják el télen a fertőzéseket.  Ennek az oka a vércukorszint ingadozása, melynek következtében a stresszhormonok szintje is ingadozik és csökken az immunitás. Tehát egy kicsit korábban szálljon ki az ágyból, és gondoskodjon róla, hogy legyen ideje a reggelire.

Gondoskodjunk a cink pótlásáról!

Ez a csoda ásványi anyag megtalálható minden sejtben, és kritikus az egészséges sejtek fejlődéséhez és működéséhez. A cink kölcsönhatásba lép a szervezet több ezer fehérjéjével és részt vesz körülbelül 300 különböző enzimfolyamatban. Javítja a sebgyógyulást és javítja a pajzsmirigy működését, a bél egészségét, a véralvadást, a látást és a szaglást.

 Szervezetünk hőszabályozó rendszerét stimulálni kell, ha soha nem találkozik a hideg immunstimuláló hatásával, túlöltözve mi magunk csökkentjük saját hidegtűrő képességünket, és kialakítjuk télre testünk indokolatlan melegigényét.

Fogyasszunk rendszeresen fokhagymát!

A fokhagyma magas kéntartalma miatt erős antibiotikus hatással rendelkezik, továbbá segíti a máj méregtelenítését is. Ennek következtében csökkenek a szervezetben felhalmozódó méreganyagok. A fokhagyma szelénben gazdag.

Naponta fogyasszunk kurkumát!

Gyulladáscsökkentő hatású. Szerepet játszik az ízületek egészségének védelmében. Serkenti az emésztőnedvek elválasztását és ezzel együtt az étvágyat is, főként gyenge gyomrú időseknél. Ugyancsak bevált szer a zsíremésztés zavarainál. Fokozza az epeképződést és -elválasztást, ami nemcsak az emésztési panaszokon segít, hanem a vérzsírértékeket is kedvezőbbé teszi: a jó koleszterin (HDL) nő, a rossz (LDL) csökken, és a trigliceridek szintje is javul.

Nap mint nap

A D-vitamin egy igazi mindentudó az egészségünk számára. Aktuális orvosi tanulmányok százai mutatják, hogy ennek a vitaminnak hatalmas védelmi potenciálja van olyan civilizációs betegségeinkkel szemben, mint a rák, a szívinfarktus, a diabétesz, a depresszió, a demencia és sok-sok más. A D-vitamin hiánya szintén összefüggésben áll az influenza járványos előfordulásával. Természetes pótlását teszi lehetővé például a mandulagomba.

A hatékony immunrendszer kiépítése csak abban az esetben lehetséges, ha odafigyelünk a helyes életmódra. Ne feledje, az egészség befektetés!

Gyakori kézmosással ügyeljünk a megfelelő higiéniára, kerüljük a nagy tömeget! Fordítsunk kellő figyelmet a rendszeres kézmosásra és szájöblítésre, tekintettel arra, hogy környezetünkben a levegő számos baktériumot tartalmazhat! A fenti szabályok betartásával hatékonyan megelőzhető az influenza és az egyéb fertőző betegségek.

Immunitásnövelő gombafajok:

  • Shiitake (Lentinula edodes): Már 4 napos használatot követően növeli az immunrendszer sejtjeinek aktivitását, ezáltal csökkenti a betegség kockázatát.
  • Reishi (Ganoderma lucidum, pecsétviaszgomba): Csökkenti a szervezetben kialakuló gyulladásokat, valamint az allergiás tüneteket, fokozza a bélrendszer immunitását. Segíti a szervezetből a méreganyagok kiürülését.
  • Kínai hernyógomba (Cordyceps sinensis): Növeli az szervezet energiaszintjét, segít csökkenteni a stresszt és a szellemi fáradságot. Támogatja a máj, a vese és a tüdő működését. Öregedés elleni gombának is szokták nevezni. Sportoláshoz is kiváló.
  • Mandulagomba (Agaricus Blazei Murrill): Igazi szuperélelmiszer. Béta-glükán és természetes D-vitamin-tartalma jelentős. Olyan élelmiszernek minősítették, melyben különösen magas koncentrációban vannak jelen az emberi szervezet egészséges működéséhez szükséges tápanyagok.

Természetes immunitás növelése az influenzás időszakban

Szabó Nikolett tudományos kutató

Fotók és Forrás: Naja forest

Cikkajánló: Vitamin körkép

Bőrbetegségek enyhítése gyógygombákkal

Kulcsszavak: , , ,

[an error occurred while processing the directive]

Leave A Reply

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hírlevél regisztráció

Frizura és szépség