728 X 90

Vitamin kisokos

By Darók Ramóna

A téli hónapok megviselik a szervezetünket. Kevesebb a napfény, keveset vagyunk levegőn. Nem eszünk annyi zöldséget és gyümölcsöt. A folyadékbevitelünk is lecsökken, mert nem érezzük, hogy szomjasak vagyunk olyan mértékben, mint például nyáron.

Vitamin Kisokos

A vírusok és a bacik pedig készenlétben állnak, hogy letámadjanak minket. Ilyenkor fontos, hogy jobban figyeljünk magunkra és a vitaminok pótlására. Érdemes étrend-kiegészítőket is segítségül hívni, amelyek segítségével erősíthetjük az immunrendszerünket. A következőkben egy kis okosító körképet hoztunk nektek, mert bizonyos fogalmak még mindig keverednek a fejekben.

Probiotikumok

A probiotikumok olyan táplálékkiegészítők, melyek az emberi szervezet számára jótékony bacilusokat tartalmaznak. Ezek a bacilusok a természetes bélflóra helyreállítását segítik.

Prebiotikumok

A prebiotikumok természetes élelmiszer-összetevők, melyekre a gyomor és a bélrendszer enzimei nem hatnak, így változatlan formában jutnak el a vastagbélbe, ahol serkentik a probiotikumok szaporodását.

Omega–3

Az omega–3 zsírsavak tengeri halakban és növényi olajokban találhatóak. Többszörösen telítetlen zsírsavak, jótékony hatásúak, létfontosságúak a normális anyagcseréhez. Kimutatások szerint a depresszióra jótékony hatással bírnak. Gyermekek számára (14 éves korig) fontos az optimális bevitele, mert az omega–3 zsírsavak az agyban lévő idegsejtek közötti kommunikációt erősítve serkentik a gondolkodásért és az értelmi képességért felelős agyterületek működését.

Q10

A Q10 egy enzim, ami alapvető fontosságú a sejt energiatermelésének folyamatában. Csökkenésekor energiahiány lép fel, amely a sejt működési zavarát okozza vagy teljesen leállítja azt. Ez az antioxidáns növeli az állóképességet, felgyorsítja a biokémiai folyamatokat, szervezetünket energiával látja el. Fő Q10-források: szardínia, lazac, tojás.

Étrend-kiegészítők

Az étrend-kiegészítők a hagyományos étrend kiegészítését szolgálják. Olyan élelmiszerek ezek, melyek koncentrált formában tartalmazzák a tápanyagokat. Könnyen adagolható formában kerülnek forgalomba, például kapszula, pasztilla, tabletta, por formájában. A gyógyteák nem tartoznak ebbe a csoportba!

Vitamin Kisokos

Vitaminok

A vitaminok a szervezet számára nélkülözhetetlen, biológiailag aktív, szerves vegyületek. Az ember a vitaminokat általában nem képes előállítani, így azokat táplálékkal kell bevinni. Vitaminban hiányos táplálkozáskor az életfolyamatok zavara miatt kóros tünetek jelentkeznek. Enyhébb esetben vitaminszegénység, súlyos esetben vitaminhiány lép fel. A vitaminok túlzott szedése is káros, ilyenkor toxikus tünetek alakulhatnak ki. Egyik fontos vitaminunk a K-vitamin, mely a természetben két formában fordul elő: a K1-vitamint a zöld növények, a K2-vitamin a baktériumok állítják elő. Fontos a megfelelő C-vitamin bevitele is. A C-vitamin az immunrendszer munkáját támogató védelmi rendszer első alappillére. Legfontosabb immunizáló tulajdonsága, hogy nemcsak támogatja, hanem fokozza is az immunrendszer működését. Hiánya fáradtságérzetet idézhet elő, és megnő a szervezet fertőzésekre való hajlama. Fő forrásai a téli hónapokban: mélyhűtött gyümölcsök, káposzta, csipkebogyó, citrom, narancs, alma, burgonya. A zöldségeket lehetőleg nyersen, salátának elkészítve, esetleg párolva célszerű fogyasztani. Napi szükséglet: 60–65 mg.

D-vitamin

A D-vitamin vagy napvitamin nélkülözhetetlen szervezetünk számára. Hozzájárul a csontok, az izmok, a fogak egészségéhez és az immunrendszer normál működéséhez is. Akár 30 perc fényvédő nélküli napozás elég lenne ahhoz, hogy szervezetünk előállítsa a napvitamint, ám az őszi-téli hónapokban legtöbbször a négy fal között vagyunk, vagy éppen utazunk, nem is beszélve a napsugarak káros hatásáról, ami így érheti bőrünket. Egy friss, átfogó európai uniós kutatás szerint az európai lakosság 40,4%-ának nem megfelelő a D-vitamin-szintje, függetlenül a kortól, a származástól vagy a földrajzi helytől*. Ennek oka életmódunkból és munkánkból eredően a szabadtéri programok hiánya, emellett a kevesebb és gyengébb napsugárzás a hideg hónapokban, így bőrünket kevesebb napfény éri. Sajnos az sem járható út, hogy kizárólag étrenddel pótoljuk a D-vitamint, hiszen az csak nagyon kevés ételben található meg (pl. zsíros halak, marhamáj, sajt, tojássárgája stb.).

Ásványi anyagok

Az ásványi anyagok is nélkülözhetetlen alkotói (4–5 %) szervezetünknek. Felét a kalcium, negyedét a foszfor teszi ki, a fennmaradó hányadon az egyéb ásványi anyagok osztoznak. Ne feledkezzünk meg tehát a megfelelő kalcium és magnézium beviteléről sem! A felnőtt ember szervezetében 20–28 gramm magnézium van, melynek fele a csontrendszerben, a többi zömében a sejtekben található. Az ideg- és izomműködésben, valamint számos enzim működésén keresztül a fehérje-, a szénhidrát- és a zsíranyagcserében játszik szerepet. A kalcium élettani szerepe a csontok keménységének, nyomási szilárdságának fenntartása. A kalcium hasznosulását többek között a D-vitamin-ellátottság szabja meg.

Vitaminok gyerekeknek

Fontos, hogy minél korábban hozzászoktassuk gyermekeinket a megfelelő vitaminbevitelhez. A D-vitamin és a kalcium például hozzájárul az egészséges csontok fenntartásához. A C-vitamin védi a kicsik immunrendszerét, így nagyobb eséllyel kerülik el őket a betegségek a téli hónapokban.

Vitamin Kisokos

Vitaminok várandósság idején

Létfontosságú kismamavitaminok: folsav, vas, C-vitamin, D-vitamin. Ahhoz, hogy a kismama szervezete elérje az ideális folsavszintet, az egészséges felnőtt számára szükséges mennyiség duplájára, azaz napi 400 mikrogrammra van szükség a terhesség 12. hetéig. A terhesség alatt az anya szervezete, a méhlepény és a magzat is elegendő oxigénhez kell, hogy jusson, így a korábbinál több vasra van szüksége. A D-vitamin jelentőségéhez nem fér kétség. A terhesség alatti megfelelő D-vitamin-pótlás jelentősen csökkenti a babánál a 1-es típusú diabétesz kialakulásának kockázatát. A terhesség ideje alatt folyamatosan nő a kismama C-vitamin iránti igénye is, amelynek nagy szerepe van az új szövetek kialakulásában, de csökkenti a vetélés és a vérzések kockázatát.

Extra tipp

Lehetőség szerint olyan készítményformát válasszunk, mely jól felszívódik, és kevés kötő- és segédanyagot tartalmaz. Ugyanis ezek az anyagok akadályozzák a hatóanyagok felszívódását. Kizárólag megbízható forrásból származó és a törvényi előírások szerinti engedélyekkel rendelkező étrend-kiegészítő készítményt vásároljunk.

A minőség nyilvánvalóan összefügg az árral, hiszen a korszerű technológiák, a jó gyártási körülmények, a minőségi alapanyag pénzbe kerül, ami drágábbá teszi a terméket.

Az ár természetesen fontos tényező, de éppen azért, mert az egészségünkről van szó, mindennél fontosabb, hogy ne ez legyen az elsődleges szempont a vásárláskor. Természetesen nem a legdrágább terméket kell megvenni, de ha tehetjük, az első meggondolásunk mindig a minőség legyen. Hiszen csak megfelelő termékekkel tudunk javítani az életminőségünkön, és egy rossz készítménnyel nem csak egy múló bosszúságot okozhatunk magunknak.

Cikkajánló: Vitamin körkép

Kulcsszavak: , , , , , , , ,

[an error occurred while processing the directive]

Leave A Reply

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hírlevél regisztráció

Frizura és szépség