728 X 90

Hogyan táplálkozzunk a várandósság alatt?

By Frizura & Szépség

A megfelelően összeállított étrend minden nő számára elengedhetetlen. Azonban ha áldott állapotban vagyunk, érdemes még nagyobb figyelmet fordítani az egészséges életmódra önmagunk és születendő gyermekünk egészsége miatt is!

Hogyan táplálkozzunk a várandósság alatt?

Sokan úgy gondolják, hogy a terhesség alatt kettő helyett kell enniük – ami szakértőnk, Dr. Gajdács Ágnes obezitológus szakorvos, testsúlygyógyász szerint nem teljesen igaz! „ A klasszikus fogyókúra terhesség alatt nem ajánlott, az egészségesen karcsúsító életstílus kialakítása viszont segít a terhesség alatti túlzott súlygyarapodás megelőzésében.  Ilyenkor olyan minőségi táplálkozást kell folytatni, ami az anyuka és a kisbaba egészségét is szolgálja. Mindenféleképpen oda kell figyelni arra, hogy egészségesek legyenek az  elfogyasztott ételek, és megfelelő legyen az  étrendünk összetétele is! Ha  a leendő anyuka egészségesen táplálkozik, odafigyel a mennyiségekre is, illetve rendszeresen méri a testsúlyát, így az ajánlott súlygyarapodást nem lépi túl, akkor nagyon sokat tesz a saját maga és a növekvő magzata egészségéért is” – árulta el Dr. Gajdács Ágnes obezitológus szakorvos, testsúlygyógyász.

A második terhesség előtt érdemes leadni a plusz kilókat

„Gyakran előfordul, hogy a szülők a baba születése után  mielőbb szeretnének még egy gyermeket. Érdemes ilyenkor a szülés utáni 3-12.hónap között leadni az esetleges súlyfelesleget, hogy a második terhesség indításakor a testtömeg-index ne legyen eleve magasabb a normálisnál, ellenkező esetben az anyai cukorbetegség kifejlődésének  magasabb rizikójával kell számolni.”

Az anyára és a magzatra is negatívan hat a túlsúly!
Ha az anya testtömeg-indexe magasabb a normálisnál a terhesség előtt, vagy az ajánlottnál nagyobb mértékű a terhesség alatti súlygyarapodás, a magzat esetében gyakoribbak az olyan rendellenességek, mint pl. a nyitott gerinc, különféle agyi rendellenességek, vagy  emésztőrendszeri problémák, sőt a halva születések száma is nő. Az elhízott anyák gyermekei nagyobb arányban lesznek elhízottak. Az anya magasabb BMI-je  a terhesség és szülés körüli anyai szövődmények (pl. császármetszés, terhesség alatt vérnyomás emelkedés, terhességi cukorbetegség, terhességi toxikózis)  előfordulási arányát is növeli.

Egészséges életmód a várandósság alatt:

  • Nem szükséges kettő helyett enni! A terhesség első harmadában nem nagyobb, utána is csak mérsékelten  emelkedett az energiaigény.
  • A minőségi  tápanyagokban gazdag egészséges táplálkozás akkor is ajánlott, ha nem hízik sokat a kismama a terhesség alatt.
  • Ajánlott a napi ötszöri étkezés.
  • Fontos a felesleges kalóriák kiiktatása (pl. sós és édes finomított szénhidrátok, üdítőitalok, alkohol)
  • Ajánlott az alacsony glikémiás indexű zöldségek, gyümölcsök fogyasztása
  • Fontos a várandósság miatt fokozott fehérjebevitel  biztosítása sovány húsok, halak formájában. A  környezetszennyezés miatt sok  értékes tengeri hal tartalmaz higanyt, de pl. az alaszkai vadlazac, vagy a hazai halfélék biztonsággal fogyaszthatóak. Kerülendő  a fehér tonhal, a kardhal, a makréla, a cápa és a sügér fogyasztása.
  • Figyelni kell a fokozott folyadékigény kielégítésére
  • Fontos az omega-3 zsírsavakban (pl. hidegen sajtolt lenmagolaj,) vitaminokban, ásványi anyagokban gazdag ételek fogyasztása.
  • A székrekedés elkerülésére  szolgál a bőséges rostfogyasztás (pl. zabkorpa, zöldségek, gyümölcsök) és bő folyadékfogyasztás.
  • A környezetünkben előforduló káros anyagokat, az ún endokrin diszruptorokat, vagy xenoösztrogéneket érdemes  a lehetőségekhez mérten elkerülni, pl. bioételek fogyasztásával, zöldségek, gyümölcsök alapos megmosásával, héjuk eltávolításával, mikrohullámú sütő használatának mellőzésével, műanyag edények, PET palackok használatának korlátozásával.
  • A puffasztó ételek (pl. borsó, bab, káposztafélék, retekfélék, paradicsom és paprika héja, hagymafélék, tej)  fogyasztására  ritkán, kisebb mennyiségben kerüljön sor
  • Nem ajánlott a nyers tej, a nemespenésszel érlelt sajtok, a nem megfelelően hőkezelt tojás és húsfélék fogyasztása mikrobiológiai szempontból!

Ha nem veszélyeztetett a terhesség, mérsékelt intenzitású testmozgást pl. gyaloglás nyugodtan lehet végezni.

Nem ajánlott:

  • Az erőteljes haspréssel járó mozgás pl. súlyemelés, testépítés
  • Az erőteljes rázkódással járó mozgás pl. aerobic, ugrások, futás, lovaglás
  • A kontakt és veszélyes sportok pl. küzdősportok
  • Nagy intenzitású mozgások pl. intervallum edzés

Nemcsak a testmozgás, hanem a pihenés is fontos, mert az első és harmadik trimeszterben gyakran fáradt a kismama, érdemes sokat aludni, feltett lábbal pihenni. Ha túlzott súlynövekedés lép fel a terhesség alatt, a szülész-nőgyógyász kezelőorvosi kontroll feltétlenül szükséges, nehogy túlzott vizesedés álljon a súlygyarapodás hátterében, ami súlyos szövődményt jelezhet. Ha ez nem áll fenn,  érdemes dietetikus segítségét kérni a személyre szabott étrend összeállításához.

Amikor nemcsak a kismama súlya gyarapodik
„A terhesség alatt nemcsak a kismama, hanem az apa, vagy más közeli hozzátartozó is mutathat a terhességhez hasonló testi tüneteket, pl. hízást. Ez a szimpátia hízásnak, vagy Couvade-szindrómának nevezett állapot az apák 20%-ában felismerhető.  Tünetek: fejfájás, hátfájás, puffadás,  székrekedés,  étvágycsökkenés vagy -fokozódás, súlynövekedés, fájdalmak, álterhesség, ételek megkívánása, hányinger, hányás. A Couvade-szindróma diagnózisa akkor állítható fel, ha legalább két tünet fennáll, és a  tünetek sem a terhesség előtt, sem utána nem álltak fenn. Ha viszont a tünetek között a hízás is szerepel, a szülés után közösen kezdhetik el súlyfelesleg leadását!” – javasolja Dr. Gajdács Ágnes obezitológus szakorvos, testsúlygyógyász.

Dr. Gajdács Ágnes obezitológus szakorvos szerint a minőségi táplálkozás az anyuka és a kisbaba egészségét is szolgálja!

Fotó: Fotolia

Kulcsszavak: , ,

[an error occurred while processing the directive]

Leave A Reply

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hírlevél regisztráció

Frizura és szépség

Jazmin Communications

Jazmin Communications