728 X 90

Télen is fitten

By Frizura & Szépség

Ne hagyjuk, hogy a szezonális betegségek maguk alá gyűrjenek minket! Ahhoz, hogy egészségesek és felszabadultak legyünk, fogadjuk meg az alábbi tanácsokat.

A hideg, nyirkos időjárás és a korai sötétedés miatt sokkal kevesebb egészséges szokásunknak hódolunk. Inkább próbálunk bekuckózni a jól fűtött, meleg szobába és a testmozgást és az egészséges ételeket is egyre inkább elkerüljük. Éppen ezért mire megjön a tavasz, a legtöbbünk fizikálisan és pszichikailag is eltunyul. Pedig van rá mód, hogy jó formában és egészségesen vészeljük át a téli hónapokat. Íme a leggyakoribb téli problémák, melyek mellett mellékelve van a lehető legjobb megoldás is.

Fejfájások hideg időben

A hideg idő is kiválthat fejfájást, melyet a különféle kutatások is bizonyítottak. Igenis van közvetlen kapcsolat a barométeren látható nyomás és a fejfájás között. A nyomás a viharos időjárás-változást jelzi előre. Hasonló hatást válthat ki a télen naponta többször is a szervezetünket érő külső hatás, amikor a fűtött szobából kilépünk a jeges levegőre. A legtöbb téli fejfájás izomfájdalommal kezdődik, miután a hideg elleni védekezésként automatikusan összehúzzuk magunkat. A fejfájás nem más, mint válasz arra a fájdalomra, ami a megfeszülő nyaki és vállizomzat okán alakul ki. A testtartás változtatásával, a vállak ellazításával segíthetünk rajta. Nyugodtan fordulhatunk csontkováshoz is, akinél a megelőző kimozgatás 4–6 alkalom után már mindenképpen hatásos. A zsúfolt helyiségekben is könnyen kaphatunk fejfájást, hiszen itt magasabb a szén-dioxid-koncentrátum a levegőben, mint máshol. Ezért fontos a rendszeres, megfelelő szellőztetés. Emellett pedig naponta igyunk legalább két liter vizet!

Levertség és letargia

A nehéz, zsíros ételek fogyasztása miatt az energiaszintünk csökken. A forró és kívánatos ételeknek nem kell feltétlenül kalóriabombáknak lenni. A zöldségből készült egytálételek és a gyümölcsök is sok C-vitamint és egyéb antioxidánst tartalmaznak. A hús, a halak, a teljes kiőrlésű gabona, a magvak, a diófélék Omega–3-zsírt tartalmaznak, ezenkívül cinket is, melyek segítenek az immunsejtek felépítésében és a fertőzés elleni harcban. Étrendünkben rendszeresen szerepeljen fehérje, melyből energiát nyerhetünk. A szénhidrátok túlzott fogyasztása letargiához vezethet. Szedjünk multivitaminokat és ásványi anyagokat is, hogy javítsuk immunrendszerünket!

Száraz, fájós torok

Ennek nemcsak a megfázás állhat a hátterében. Ha túl sok alkoholt fogyasztunk, vagy túl sokat cigarettázunk, akkor is kiváltódhat a kellemetlen érzet. Az alkohol kiszárítja a szervezetet és gyulladást okozhat a torok nyálkahártya-állományában, ezenkívül hatással van orrunkra a dohányzás is. Ha reggelente erős köhögéssel ébredünk, akkor igyunk sok folyadékot vagy gargarizáljunk paracetamoltartalmú szerekkel, hogy azonnal jobban érezzük magunkat.! A túlzott mennyiségű vacsora is kiválthat torokfájást, hiszen a gyomorból felszökő savak irritálják és gyulladásba hozzák az egész nyelőcsövet. Kerüljük el a késő esti étkezéseket, ne fogyasszunk savas ételeket és italokat – például narancslét – este! Ha mégis megtörtént, vegyünk be egy gyomorégés elleni tablettát!

Hasi fájdalom

Télen sokkal könnyebben elkaphatjuk a vírusos fertőzéseket is, melyek gyakran hasmenéssel és hányással járnak. A tünetek közé hasi görcsök, fejfájás, láz, hidegrázás és izomfájdalom tartozik. Általában az ilyen fertőzések 48 óra alatt lezajlanak. Gyakori kézmosással, az illemhelyek rendszeres fertőtlenítésével minimálisra csökkenthetjük a fertőzés veszélyét. A kiszáradás megelőzése érdekében mindenképpen igyunk sok folyadékot!

Téli mélabú

A negatív érzelmek általában a tél folyamán kerülnek felszínre. Ennek fő oka, hogy a tél felerősíti a depressziós hatásokat. Hangulatunk azonnali javulást mutat, ha nem szigetelődünk el, és még aktívabbak vagyunk. Kérdezzük meg önmagunktól: „Mi ad nekünk örömet”, és azt csináljuk meg! Menjünk el és nézzünk meg egy jó filmet vagy olvassunk egy jó könyvet! Végezzünk rendszeres testedzést – a gyaloglás is kitűnő módszer –, kimelegíti és szépen kipirosítja az arcot, miközben a testedzés hatására a szervezetben természetes antidepresszáns hormonok szabadulnak fel!

Téli bőrápolási tipp

A központi fűtés kiszárítja a levegőt, így csökken a páratartalom, aminek hatására a bőrünk veszít a nedvességtartalmából. A hideg és a szél szintén kiszárítják a bőrt, miáltal könnyen sebezhetővé válik. A téli napokon sokkal sűrűbb és tartalmasabb hidratálókrémre lesz szükségünk, mint általában.  Ilyenkor tanácsos az éjszakai krémek használata is. A természetes vivőanyagok, mint a glicerin, a növényi vagy gyümölcssavak segítenek a bőr vízmegtartó képességének javításában. A ceramidok befedik a bőr legfelső hámrétegének sejtjeit és a zsírsavak segítenek a külső réteg optimális működésében.

Kovács M. Dóra

Fotók és forrás: Internetpatika

Kulcsszavak: , , ,

[an error occurred while processing the directive]

Leave A Reply

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hírlevél regisztráció

Frizura és szépség